DOCTORADO DE CALIDAD:  INTERCULTURALIDAD Y TRADUCCIÓN (2007)
Nuevas Tecnologías: Metodologías y Herramientas aplicadas a la enseñanza de lenguas
Inglés / Francés / Español (FLENET)

NAVEGAR

 
 
Consultar documentos y referencias

Tareas / NAVEGAR

Modelos y criterios de análisis para los recursos Internet

Criterios de evaluación para un sitio pedagógico (Univ. de León-2003)
 

RECURSOS ENSEÑANZA DE LENGUAS


 
Consultar los siguientes documentos y referencias:

- Nociones de base: escritorio, iconos y comandos, navegadores
     http://www3.unileon.es/dp/dfm/flenet/webpratique/nocdebase.html
 

-  Metodologías. Capítulos relacionados con la pregunta ¿Qué es Internet?
     http://www3.unileon.es/dp/dfm/flenet/methodologies.htm
 

-  Tipología y Clasificación de los recursos Internet
     http://www3.unileon.es/dp/dfm/flenet/classification.htm
 

-  Modelos y criterios de análisis para los recursos Internet
      http://www3.unileon.es/dp/dfm/flenet/grilles.html
 

Criterios de evaluación de un sitio pedagógico (Universidad de León - 2003)
 



 
 
 
 
Tareas / NAVEGAR

 

1. Guardar una página web en carpeta Mis documentos
     Ejemplo: Flenet / Navegar: http://www3.unileon.es/dp/dfm/flenet/docto/navegar.html
       Observamos el nombre del archivo guardado (extensión  html)
 

2. Crear un archivo MS Word en carpeta Mis documentos.
     Copiar tareas
     Observamos el nombre del archivo guardado (extensión  doc)
 

3. Realizar una búsqueda en "Google"
     Dirección: Inglés: http://www.google.com/intl/en/      Francés:  http://www.google.com/intl/fr/
     Introducimos palabras clave:  ESL o Learning English;  français langue étrangère
 

4. Clasificar los resultados obtenidos en "Google"
     A partir de las categorías:  INFORMACIÓN  COMUNICACIÓN  INVESTIGACIÓN
 

5. Aplicar los criterios de evaluación a un sitio pedagógico
   Utilizar Criterios de evaluación para una página web pedagógica (Univ.de León)
 
 
 

 

       CAMPUS VIRTUAL  /  MÉTODO DE TRABAJO
 

ENVIAR LAS TAREAS / RESPUESTAS A:



 
 
 
 
 
 
 

Doctorado presencial:

ESPACIO DE TRABAJO del Curso Doctorado (Plataforma "Moodle"):

http://dfm.unileon.es/moodle/course/view.php?id=13
 

Curso: Las NTIC aplicadas a la enseñanza de lenguas

 


 
 
Doctorado virtual:
 ESPACIO PUBLICO - BSCW en la dirección: 

http://cvu.rediris.es/pub/bscw.cgi/0/473703

 
  ETAPAS / PROCEDIMIENTO 
a. Hacer clic en el icono "Añadir documento" (arriba a la izquierda)
b. Nombrar vuestro trabajo según el modelo: 
              Navegar-Tareas de: [vuestro nombre y apellido]
c. Seleccionar la opción Tipo MIME : MS Word
 
 



     MODELOS Y CRITERIOS DE EVALUACIÓN DE LOS RECURSOS Y SITIOS INTERNET
 
 
Criterios de evaluación de un sitio web (Univ. de León, 2003)

Interactive Form for Review - C.Bauer-Ramazani (2002)

Criteria to use for Evaluating a Site - Internet Tutorial

 
 
BUSCADOR FLENET


 




 


Criterios de evaluación para una página web pedagógica
Universidad de León (2003)


Nombre del  sitio internet:
Dirección URL:
Fecha  de creación / Actualización
Autor
No A veces  
1. El autor de la página web se identifica - - -
2.  El  autor se presenta (competencias, forma parte de una institución u organismo público o privado) - - -
3. Su dirección electrónica o postal está disponible - - -
Contenido Mal Regular Bien
1. Presentación  y organización de la información  - - -
2. Trabajo de documentación (fuentes, referencias, renovación) - - -
3. Análisis crítico (evaluación de sitios web o  de recursos) - - -
Utilidad pedagógica Poca Media Buena
1. Documentos, materiales  y actividades pedagógicas - - -
2. Espacios de comunicación (lista, foro de discusión, chat) - - -
3. Originalidad y aportación metodológica. Trabajo investigación    -      -      -

 
 

Interactive Form for Review: ESL Website
Christine Bauer-Ramazani (2002)

1. Site Description


 
Site Title
URL

 
 
System Requirements
Sound card required?         YesNo (Click inside the appropriate box.)


Plug-In software required?  YesNo
  Specify: 

Site Author:
Give the name of the person or organization that runs the site.

 
 
Subject Area(s):


Please check all that apply.

Reading Vocabulary Grammar Listening Speaking All language areas Culture History Other content area (Please specify: )
Target Audience


Please check all that apply.

Intensive English students university students adults all ages K-12 ESL learners 
Is the target audience specified or implied ? (Click inside the appropriate box.)
2.   Summary

Provide a briefoverview of the site and what it has to offer.
 

3.   Contents

State the educational objectivesof the site.
Describe in detail the organization/structure of the site (major branches and their function).
Describe in detail the content/type of activities that the site offers.  For large sites with a complex branching structure, focus on one branch and its content/type of activities. 


(Include as much information about the various pages and links as possible.)

Support any assertions with examples from the website.  Give examples of 


what the site does/does not do. 

Include a discussion of the site's interaction with the student.

Include a discussion of  itsonline Help resources.

Discuss the type of feedback given to the student.

4.  Site Evaluation
Describe your thoughts about the site.  Does it achieve its educational objectives?
Is it motivating? 

Is it easy to use (for the student/teacher)?

Is it attractive?

Does the site providemeaningful experiences?

Is it culturally biased? (Explain what kinds of assumptions are made about the learner's familiarity with specific aspects of a particular culture.) 

Discuss the site's advantages/disadvantages.
Discuss errors/problems/frustrations you encountered.
Discuss theoretical and pedagogical strengths/weaknesses/limitations/concerns.
Evaluate the site's overall usefulness for the intended audience.
in Christine Bauer-Ramazani's Home Page (2002) http://academics.smcvt.edu/cbauer-ramazani/
  Internet Fair 2000 Handout      http://academics.smcvt.edu/cbauer-ramazani/professionalpresentations/tesol2000internetfair.htm

Evaluating Web Resources. Internet Tutorial
http://english.unitecnology.ac.nz/resources/resources/tutorial/conceptual/quality.html




           Criteria to use for Evaluating a Site
 

Content Is the subject content relevant and appropriate to my students' learning needs?
Coverage What is the scope of this resource? Does it cover all aspects of the topic, with valid and appropriate examples?
Accuracy Is the information and the presentation accurate, or could they be misleading?
Authority Is it clear who is responsible for the resource, and all that is in it? Is this author an expert on this subject? Are links to other Web sites acknowledged?
Objectivity Is the information well balanced or can I detect some prejudice or bias? Is the perspective appropriately bicultural or multicultural, non-sexist, non-racist, or how can I redress the balance?
Currency Is the date of publication or update available and acceptable?
Presentation Is the resource appealing? Is it clearly and logically presented? (And for online use, there are many more considerations, eg. Is the information accessible and the site easily navigable? Is it unencumbered by advertising or other diversions?)
Usability Will this be useful for my students? How will I give them access to it?
 


RECURSOS ENSEÑANZA DE LENGUAS



 
 
 

Español Lengua Extranjera (ELE)

                          Sitios web

Información para interesados, estudiantes y profesores de español - recursos (H.Stoesslein) http://www.kulmbach.net/~MGF-Gymnasium/redarrows/informacion_5.html

Proyecto Aula - Lengua española http://www.lenguayliteratura.org/
Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera (ASELE) http://www.aselered.org/
Elenet.org http://www.elenet.org/
Recursos para la enseñanza del español lengua extranjera (Hans Le Roy) http://home.tiscali.be/hanslr/recursos.htm
Internatonal house Madrid http://www.ihmadrid.es/comunicativo/
Parlo - Spanish http://www.parlo.com/
Centro Virtual Cervantes http://www.cvc.cervantes.es/portada.htm
Proyecto Camille: http://www.upv.es/camille/  Biblio http://www.upv.es/camille/bibliografia.html
L'enseignement de l'espagnol assisté par ordinateur - Bibliographie (Ac.Beçancon):         http://artic.ac-besancon.fr/espagnol/pages/bibinteg.htm
Llisterri, J. (UAB)  Enseñanza de la lengua y nuevas tecnologías: http://liceu.uab.es/~joaquim/applied_linguistics/Murcia_98_NT/Murcia_98_Nuev_Tecn_Guion.html
                Recursos lingüísticos y enseñanza del español como lengua extranjera http://liceu.uab.es/~joaquim/applied_linguistics/new_technologies/ELE_IngLing.html#Recursos linguisticos y ELE
            Internet y enseñanza de español como lengua extranjera - Bibliografía:
         http://liceu.uab.es/~joaquim/applied_linguistics/new_technologies/ELE_Internet_Bib.html

Tesis i memòries de màster sobre informàtica i didàctica de llengües / Internet y ELE (Mar Cruz Piñol - 2003)   http://www.ub.es/filhis/recopila.html

Cultura e intercultura en la enseñanza del español como lengua extranjera (Emma Martinell Gifre, Mar Forment Fernández y Mar Cruz Piñol)  http://www.ub.es/filhis/culturele/index.html
RedELE - Revista electrónica de didáctica ELE  http://formespa.rediris.es/revista.htm
Recursos gratuitos disponibles en Internet útiles para la enseñanza del ELE http://www.aselered.org/8enlaces.html
Base de datos 2000 : http://www.octaedro.com/ele/
 
 

                Bibliografía

ARRARTE, G. y SÁNCHEZ, J. I. (2001): Internet y la enseñanza del español, Madrid: Arco Libros.
CASANOVA, L. ([1998] 2001): Internet para profesores de español, Madrid: Edelsa.
CRUZ PIÑOL, M. (2002): Enseñar español en la era de Internet, Barcelona: Octaedro. Referencias Internet libro:  http://www.octaedro.com/espanoleninternet/webs.html
HIGUERAS GARCÍA, M. (1998): La Malla Multimedia (World Wide Web) como recurso para la enseñanza de E/LE, Madrid: Fundación Antonio de Nebrija.
JUAN LÁZARO, O. (2001): La Red como material didáctico en la clase de E/LE, Madrid: Edelsa Grupo Didascalia.
FERNANDEZ PINTO, J. (2002). E/LE con internet, Edinumen.
GIMENO, A.,DAVIES, G. (2003) CALL software design and implementation, Information and Communications Technology for Language Teachers (ICT4LT). Consulté en octobre 2003: http://www.ict4lt.org/en/en_mod3-2.htm
 
 
 
 
 

Francés Lengua Extranjera (FLE)

        Sitios / Portails

Atabekian, C. (2002-2004) Weblettres - FLE    http://www.weblettres.net/sommaire.php?entree=1&rubrique=42

Carujo, J., Jamet, B. Barrière, I. (2003-2005)   ÉduFLE.net     http://www.edufle.net/

Dubreucq, M. (nd)  Le cartable connecté     http://www.fle.fr/ressources/index.html

EDUCASUP-Français Langue Etrangère  (nd)   http://www.ens-lsh.fr/labo/plurapp/educasup/sitefle/index.htm

Girona, G. (1996-2005) Pages de l'APFC       http://www.xtec.es/~sgirona/index.htm

Nieto, J. (nd)   Au coin du FLE     http://yo.mundivia.es/jcnieto/

Tomé, M. (1999-2005) FLENET. Français langue étrangère et Internet   http://www3.unileon.es/dp/dfm/flenet/
                       FLENET RedIRIS      http://flenet.rediris.es/

Vera, C. (1998-2005) Recursos docentes en Internet. Para Francés   http://platea.pntic.mec.es/~cvera/recursosfrances.htm

Weinachter, H. (nd)  Le point du FLE        http://cc.oulu.fi/~hweinach/pointfle/

VEASE : Sites / Portails spécifiques pour le FLE  (THOT- Cursus)
 
 

                 Bibliografía

Davies, N. (1999). Activités de Français sur Internet. Clé International. Paris.
Gadenne, J. et Sotirakis, B. (2003), J'enseigne avec l' Internet en Français-Lettres, Scéren, CRDP de Bretagne, Rennes.
Pothier, M. (2003). Multimédias,dispositifs d'apprentissage et acquisition des langues.Ophrys, Paris.
Tomé, M. (2003). WEBPRATIQUE - FLE.  Apprendre le français, découvrir Internet, créer des pages web, Universidad de León.  Secretariado de Publicaciones y Medios Audiovisuales, León, 110 pages.
Vanel, T. (2000) Guide du cybercours. Le multimédia et les profs, Didier, Paris.
Vanel, T. (2001) Guide du cybercours 2. Didier, Paris.
Vera, C. (2001) L’Internet en classe de FLE, Pearson Educacion, Espagne.
 
 
 
 
 

English Language Teaching (ELT)

             Sitios web
 

Davies, G.  The Internet: an introduction for language teachers: http://www.camsoftpartners.co.uk/webintro.htm
                     Favourite Websites: http://www.camsoftpartners.co.uk/websites.htm
                 Blog ICT for Language Teachers   http://ictforlanguageteachers.blogspot.com/

Higgins J. & M  Home page: http://www.marlodge.supanet.com/

Vance Stevens Web   http://www.vancestevens.com/esl_home.htm

Ruth Vilmi's Web World  http://www.ruthvilmi.net/hut/

Warschauer, M.  Home Page": http://www.gse.uci.edu/markw/
                      Recent Papers (articles consultables sur Internet):  http://www.gse.uci.edu/markw/papers.html

CALL@Hull Internet Resources for Language Teachers and Learners (Fred Riley- University of Hull) http://www.fredriley.org.uk/call/langsite/
http://www.hull.ac.uk/cti/langsite/index.html

Computer Assisted Language Learning CALL (Jim Duber, Todd Blayone and Chorus)  http://www-writing.berkeley.edu/chorus/call/

CALL: Computer-Assisted Language Learning (J. Samuels - University of Wisconsin-Madison)
Language-Specific CALL Resources for the UW    http://polyglot.lss.wisc.edu/lss/staff/erica/CALL/

Articles and websites about CALL (Claire Bradin Siskin's Page)  http://edvista.com/claire/call.html#art

Bibliografía sobre Enseñanza de Lenguas Asistida por Ordenador y sobre Aprendizaje por Internet (G.Ruiperez UNED)   http://www.uned.es/lidil/filalem/bib_doc.htm

Colloques EUROCALL:  Eurocall 99 (Besançon); Eurocall 2000  (Abertay Dundee, Scoltland)

History of CALL   http://www.history-of-call.org/

Une rétrospective historique (ALAO) http://130.88.244.234/HistoryOfCALL/canadatitle.htm
 

Nuevas Tecnologías y Nuevos Retos Educativos. International Council for Educational Media - ICEM /Granada (2002) http://www.ugr.es/~icem2002/principal.htm   Resumen Participantes http://www.ugr.es/~icem2002/Participantes.htm

The Internet TESL Journal, for Teachers of English as a Second Language  http://iteslj.org/

ICT4LT Projet. Introduction to Computer Assisted Language Learning (CALL) http://www.ict4lt.org/en/en_mod1-4.htm
Select bibliography (ICT4LT) http://www.ict4lt.org/en/en_resource.htm#anchor56452
 
 

               Bibliografía

Higgins, J. & Johns, T. (1984): "Computers in Language Learning." Collins ELT. London-Glasgow.
Langenscheidtredacktion (ed.) (1985): "Computergestützter Fremdsprachenunterrich Ein Handbuch. Langenscheidt. Berlin-München.
Levy, M. (1997): "Computer Assisted Language Learning: Context and Conceptualization". Oxford Univ. Press.
Warschauer, M. & Kern. R. (eds.) (2000): "Netword-Based Language Teaching: Concepts and Practice". Cambridge Univ. Press.
Hardisty, D. & S. Windeatt (1989). CALL. Oxford: Oxford University Press.
Nieto Meca, M.C. & A. García Martín (eds.) (1993). Guía para la enseñanza de lenguas asistida por ordenador (ELAO): Un caso práctico. Murcia:
Concejalía de Educación del Ayuntamiento de Cartagena.
Pérez Paredes, P. & P. Cantos Gómez (eds.) (2002). "New trends in computer-assisted language learning and teaching". International Journal
of English Studies. Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
Sperling, D. (1998). Internet Guide. New York: Prentice Hall.
Felix U. (1998) Virtual Language Learning: Finding the Gems Amongst the Pebbles. Language Australia Ltd, Melbourne
Felix U. (2001) Beyond Babel: language learning online,Melbourne, Language Australia;http://www.camsoftpartners.co.uk/felixreview.htm
Graus, J.(1999) An Evaluation of the Usefulness of the Internet in the EFL Classroom.University of Nijmegen,The Netherlands. Consulté en janvier 2004: http://home.plex.nl/~jgraus/thesis/Evaluation.htm
Véase: Enseñanza de lenguas y nuevas tecnologías- Bibliografía (J.Llisterri, UAB): http://liceu.uab.es/~joaquim/applied_linguistics/new_technologies/CALL_Bib.html
Internet y enseñanza de lenguas extanjeras - Bibliografía (J.Llisterri, UAB):
http://liceu.uab.es/~joaquim/applied_linguistics/new_technologies/CALL_Internet_Bib.html
 
 
 



 
      NAVEGAR
      COMUNICAR
 CREAR PAGINA WEB
 


Index FLENET
 

Copyright © créé en 1999  - Mario Tomé
Français langue étrangère et Internet (FLENET)
Universidad  de León  (España)